Alkis, dieta ir grelinas

Grelinas

Kas yra grelinas?

Grelinas yra hormonas, atrastas 1999 metais, kurį daugiausia gamina ir išskiria skrandis, nedidelius kiekius taip pat išskiria plonoji žarna, kasa.

Grelinas atlieka daugybę funkcijų. Jis vadinamas „alkio hormonu“, nes skatina apetitą, didina suvartojamo maisto kiekį ir skatina riebalų kaupimąsi.

Grelinas taip pat skatina augimo hormono išsiskyrimą iš hipofizės bei turi apsauginį poveikį širdies ir kraujagyslių sistemai ir atlieka svarbų vaidmenį kontroliuojant insulino išsiskyrimą.

 Kas sukelia grelino padidėjimą?

Grelino lygis paprastai pakyla prieš valgį, kai skrandis tuščias. Prisipildžius skrandžiui, šio hormono kiekis mažėja.  Pradėjus mesti svorį, grelino lygis didėja ir taip atsiranda alkio jausmas, Tai natūrali organizmo reakcija, kuri bando apsaugoti nuo bado. Laikantis dietos svorį, padidėja apetitas ir sumažėja „sotumo hormono“ leptino kiekis.  Dėl šių pasikeitimų gali būti žymiai sunkiau numesti svorio ir jį išlaikyti, nes  hormonai ir medžiagų apykaita prisitaiko bandydami atgauti prarastą svorį.

Kaip sumažinti greliną ir tuo pačiu sumažinti alkį

Svarbiausia ką reiktų žinoti, kad grelinas yra hormonas, kurio negalima tiesiogiai kontroliuoti vaistais, dietomis ar papildais. Tačiau yra keletas dalykų, kuriuos galima padaryti, ir taip kažkiek įtakoti grelino išsiskyrimą ·

  • Išlaikyti vidutinį svorį. Tyrimai rodo, kad nutukę žmonės paprastai turi didesnį grelino kiekį.
  • Gerai išsimiegokite. Mažai miego ir blogas miegas padidina grelino kiekį ir yra susijęs su padidėjusiu alkio jausmu ir svorio padidėjimu.
  • Padidinti raumenų masę. Didesnis masės arba raumenų kiekis be riebalų yra susijęs su mažesniu grelino kiekiu.
  • Valgykite daugiau baltymų. Didesnis baltymų kiekis racione padidina sotumą ir sumažina alkį.·  Išlaikyti stabilų svorį. Atlikto tyrimo metu, kuomet buvo stebėtos moterys, duomenimis, drastiški svorio pokyčiai ir yo-yo dietų laikymasis gali sutrikdyti pagrindinių hormonų, tuo pačiu ir  grelino, veiklą.
  • Mankštintis reikia. Nors tyrimai, susiję su mankštos poveikiu grelino lygiui, išlieka prieštaringi. Vienoje 2021 m. apžvalgoje mokslininkai nustatė, kad aerobiniai pratimai slopina grelino gamybą. Tačiau jie taip pat nustatė, kad ilgalaikės mankštos gali turėti priešingą poveikį ir padidinti grelino gamybą. Tikslus šio poveikio mechanizmas lieka neaiškus, tačiau mokslininkai mano, kad tai greičiausiai dėl padidėjusio kraujotakos persiskirstymo ir svorio netekimo dėl fizinio krūvio.
  • Sumažinkite fruktozės suvartojimą. Vaisius ir uogas vartoti saikingai. Tyrimai rodo, kad vartojant daug fruktozės (vaisių , uogų cukrus) turinčių maisto produktų, gali padidėti grelino kiekis. Tad didėjant šio hormono kiekiui, norisi daugiau valgyti.

Dėl svorio ir  dietos galite pasitarti su mūsų šeimos gydytoja: https://telesante.lt/nuotoline-gydytojo-konsultacija/

ru_RUРусский